-
Strona Główna
- Deklaracja Dostępności
- Dokumenty przedszkola
- Dla Rodziców
- Rozwój psychofizyczny dziecka 3 letniego
- Rozwój psychofizyczny dziecka 4 letniego
- Rozwój psychofizyczny dziecka 5 letniego
- Rozwój psychofizyczny dziecka 6 letniego
- Najczęściej popełniane błędy
- Czy warto czytać dzieciom
- Co dziecko kończące przedszkole ma wiedzieć i umieć
- Dojrzałość szkolna dla rodziców
- Przed pierwszym dzwonkiem
- Jak dbać o zdrowie dziecka
- Co dawać do jedzenia dziecku
- Adaptacja dziecka w przedszkolu
- TO DAJE DO MYŚLENIA
- Rozwój psychofizyczny dziecka 3 letniego
- Konwencja Praw Dziecka
- Działania profilaktyczne
- Deklaracja Dostępności
Adaptacja dziecka w przedszkolu
Adaptacja to proces, definiowany jako dostosowanie zachowania do wymogów sytuacji. W przypadku pierwszych dni dziecka w przedszkolu termin ten ma szersze znaczenie - nie tylko stawia wymogi do spełnienia, ale daje też szansę poznania zupełnie nowego, ciekawego świata. Zachęcam dorosłych, by zechcieli w tym świecie bywać. Pomagając dziecku w pierwszym okresie przejść przez trudności, z czasem mogą pełniej uczestniczyć w radościach.
Jest wiele sposobów wspomagających adaptację dziecka w przedszkolu. Oto kilka z nich:
- w początkowym okresie dobrze jest odbierać dziecko wcześniej – tuż po podwieczorku, ponieważ trzylatek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wdaje mu się bardzo długi
- nie mówimy dziecku, że przyjdziemy po nie wcześniej, kiedy to jest niemożliwe, ponieważ będzie nieszczęśliwe, nie składamy obietnic, których nie możemy wypełnić
- nigdy nie straszymy dziecka przedszkolem
- stosujemy w przedszkolu krótkie pożegnanie; kiedy je przedłużamy, dzieci cierpią dłużej
- pozwalamy dziecku zabrać cząstkę domu do przedszkola (np. przytulankę)
- wdrażamy dziecko do przestrzegania umów i zasad
- przyzwyczajamy do samoobsługi, pozwalamy dziecku samemu załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się
- przygotowujemy dziecku wygodny strój do samodzielnego ubierania się, który można pobrudzić pastelami czy farbami
- nie okazujemy dziecku własnych rozterek zostawiając je w przedszkolu, przekazujemy mu wtedy swoje lęki
- zanim dziecko rozpocznie edukację przedszkolną dostarczamy mu informacji dotyczących placówki – odwiedzamy ją i spacerujemy w jej pobliżu, dostosowujemy rytm dnia, itp.