-
Strona Główna
- Deklaracja Dostępności
- Dokumenty przedszkola
- Dla Rodziców
- Rozwój psychofizyczny dziecka 3 letniego
- Rozwój psychofizyczny dziecka 4 letniego
- Rozwój psychofizyczny dziecka 5 letniego
- Rozwój psychofizyczny dziecka 6 letniego
- Najczęściej popełniane błędy
- Czy warto czytać dzieciom
- Co dziecko kończące przedszkole ma wiedzieć i umieć
- Dojrzałość szkolna dla rodziców
- Przed pierwszym dzwonkiem
- Jak dbać o zdrowie dziecka
- Co dawać do jedzenia dziecku
- Adaptacja dziecka w przedszkolu
- TO DAJE DO MYŚLENIA
- Rozwój psychofizyczny dziecka 3 letniego
- Konwencja Praw Dziecka
- Działania profilaktyczne
- Deklaracja Dostępności
Przed pierwszym dzwonkiem
Dziecko sześcioletnie przygotowujące się do nauki czytania i pisania powinno już umieć:
- Różnicować słuchowo proste zestawy dźwięków oraz proste układy rytmiczne m.in.
- rozpoznawać dźwięki np. pochodzące zza okna (samochód, samolot, głosy dzieci lub dorosłych, głosy dzieci),
- rozpoznawać np. z radia głosy niektórych zwierząt i ptaków,
- wystukiwać rytm według podanego układu przestrzennego,
- rozpoznawać układ przestrzenny odpowiadający wystukiwanemu rytmowi.
- Poprawnie różnicować pojedyncze głoski, m.in.
- rozpoznawać nazwy obrazka na podstawie pierwszej głoski,
- dobierać w pary obrazki rozpoczynające się lub kończące się taką samą głoską,
- wymieniać wyrazy rozpoczynające się podaną głoską,
- dobierać obrazki, których nazwa następnego rozpoczyna się głoską kończącą nazwę poprzedniego.
- Umieć wyodrębnić w słowie głoski i sylaby (dokonać analizy wyrazów) m.in.
- podzielić wyrazy na sylaby z jednoczesnym klaskaniem lub wystukiwaniem,
- szeregować obrazki według liczby sylab,
- wyodrębniać głoski w wyrazach (dziecko wypowiada każdą głoskę w wyrazie i odkłada klocek),
- Umieć łączyć głoski w sylaby i sylaby w wyrazy (synteza wyrazu) m.in.
- rozwiązywać „zagadki” typu: zgadnij, co ci powiem? Następnie wolno wypowiadać głoski danego wyrazu,
- odszukiwać i wskazywać daną rzecz, gdy wymawiamy głośno (głosując) wyraz np. o k n o, l a m p a, s t ó ł, l a l k a, o k o,
- kończyć wyraz dwusylabowy po usłyszeniu pierwszej sylaby.
- Prawidłowo różnicować kształty m.in.
- dobierać w pary jednakowe obrazki (obrazki identyczne, ale różniące się kolorem lub gdy jeden z nich jest tylko „konturem” drugiego,
- dobierać figury geometryczne o takim samym kształcie, a innej wielkości i kolorze,
- nakładać odpowiednie figury geometryczne (np. na kontur domu nakładać „kwadraciki” jako okna i „prostokąty” jako drzwi itp.)
- Odtwarzać poprawnie wzór z pojedynczych elementów m.in.
- układać obrazki w szeregu według kolejności, w jakiej były ukazywane,
- układać elementy według widocznego wzoru, np. trójkąt koło kwadrat – co dalej?
- układać obrazki z części, np. z pociętych pocztówek lub puzzle.
- Umieć poprawnie odwzorowywać układy geometryczne – szlaczki, wzory, ornamenty, układy geometryczne itp.
- Ujmować przedmiot lub kształt graficzny jako całość z jednoczesnym wyodrębnianiem w nim elementów składowych m.in.:
- dobierać brakującą część do całości obrazka,
- układać wzory z figur geometrycznych.
- Mieć ukształtowaną wzrokową orientację kierunkową położenia przedmiotów oraz utrwaloną orientację kinestetyczno – słuchową (orientacją w schemacie własnego ciała) czyli:
- utrwalone pojęcie stron prawej i lewej w schemacie własnego ciała,
- orientacja w stronach ciała osoby stojącej naprzeciwko
- orientacja w stronach otoczenia, np. po której stronie lalki stoi miś?
Aby ułatwić rodzicom prowadzenie ukierunkowanej obserwacji dziecka, warto odpowiedzieć na listę 20 pytań – wskaźników dojrzałości szkolnej sześciolatka.
- Czy dziecko potrafi obchodzić się z przyborami do rysowania, kolorowania i pisania? Czy kolorując obrazek, nie wychodzi poza linię, czy rysując postać człowieka, zachowuje podstawowe proporcje podstawowych części ciała?
- Czy potrafi lepić z plasteliny lub gliny? Czy potrafi ciąć nożyczkami według wytyczonej linii prostej i krzywej?
- Czy potrafi grupować różne przedmioty według barw, kształtu i wielkości? Czy potrafi sortować znane mu przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady, np. owoce, zwierzęta, zabawki, pojazdy itp.? Czy potrafi wybrać takie same litery, wyrazy? Czy potrafi złożyć np. widokówkę rozciętą na kilka części?
- Czy potrafi wymienić kilka różnic w dwóch pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach?
- Czy potrafi dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np. krowa – mleko, koń – furmanka, liść – drzewo, pasta do zębów – szczoteczka itp.?
- Czy potrafi odróżnić z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosy ptaków lub innych zwierząt?
- Czy potrafi wyróżnić głoskę, zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę? Na początku i na końcu wyrazu? Czy potrafi zróżnicować wyrazy dźwiękopodobne, np. półka - bułka, tomek – domek, itp.?
- Czy potrafi odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukiwany przez dorosłego? Czy potrafi podzielić wyraz na sylaby lo – ko – mo – ty – wa?
- Czy potrafi rozwiązywać proste zagadki typu: chodzi i bije, a nie je i nie pije?
- Czy swobodnie (również wspak) umie liczyć kolejno do 10, a po przeliczeniu potrafi policzyć ile jest przedmiotów? Czy umie dodawać i odejmować od 10?
- Czy potrafi wykonać proste ćwiczenie gimnastyczne, np. skakać na jednej i na dwóch nogach? Czy ustoi przez chwilę na jednej nodze z zamkniętymi oczami? Czy sprawnie rzuca i łapie piłkę?
- Czy potrafi samo zawiązać sznurowadło, zapinać guziki?
- Czy odróżnia lewą stronę swojego ciała od prawej? Czy potrafi pokazać prawą rękę, czy prawę ucho u osoby stojącej naprzeciw. Czy posluguje się zawsze jedną ręką – którą?
- Czy potrafi zgodnie bawić się w grupie, np. budując z kimś zamek z klocków – współdziała, czeka na swoją kolej itp.? Czy zawsze kończy rozpoczętą zabawę, a po skończonym zajęcia sprząta po sobie?
- Czy potrafi przez dłuższą chwilę uważnie słuchać opowiadania, bajki czy muzyki?
- Czy opowiadając np. co przedstawia dany obrazek – posługuje się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat, uzasadnia akcję? Czy prawidłowo wymawia wszystkie głoski, czy wymowa jest poprawna pod względem gramatycznym?
- Czy umie podporządkować się poleceniom słownym, jest w miarę zdyscyplinowane? Czy potrafi wykonać 3 - 4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego?
- Czy wie – ile ma lat, gdzie mieszka, czym w pracy zajmują się rodzice?
- Czy przy rozstaniu z opieką (np. w przedszkolu) jest pogodne? Czy łatwo nawiązuje kontakt z dorosłym?
- Czy w działaniu jest dość szybkie oraz w miarę swobodne i samodzielne? Czy zachowuje się odpowiednio do sytuacji?
Należy pamiętać, że podstawową formą aktywności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa. Dlatego nie należy sadzać dziecka przy stole i kazać odpowiadać na poszczególne pytania, lecz powinno się je poznawać i usprawniać poprzez atrakcyjne, odpowiednio zaplanowane zabawy. Najlepiej jest organizować takie zabawy w grupie 3 - 4 dzieci będących w tym samym wieku, z zaprzyjaźnionych rodzin, w dniach wolnych od pracy.